Урок української мови у 5 класі
Тема. Пряма мова. Розділові знаки в реченнях з прямою мовою.
Мета: з’ясувати особливості будови речень з прямою мовою, визначити, з яких частин воно складається, а також особливості його інтонування, проаналізувати розділові знаки; розвивати творчі здібності в дітей, з’ясувати особливість оповідання та поезії, тренувати пам’ять, логіку мислення; прищеплювати дітям любов до природи, праці, розповісти їм про Василя Сухомлинського.
Внутрішньопредметні зв’язки: робота з оповіданням, поезією.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I.Психологічна підготовка учнів до уроку
Учитель співає, учні повторюють почуте відповідними рухами.
Ви до друга поверніться:
«Добрий день!»
Ви до нього усміхніться:
«Добрий день!»
Рівно, рівненько сідайте
І підручник відкривайте:
«Добрий, добрий, добрий день!»
Ось ми зошит розгортаєм:
«Добрий день!»
Вправу ще раз почитаєм:
«Добрий день!»
Ми повторимо завдання
І параграф, і читання:
«Добрий, добрий, добрий день!»
II.Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Слово вчителя.
– У середу з математики ви писали контрольну роботу. Учора Лариса Антонівна дещо розповіла мені про вас. Її слова передати вам дослівно чи приблизно?
– Дослівно (ймовірна відповідь дітей).
– Тоді мені прийдеться створити речення, яке складається із двох частин. Воно особливе, бо в реченні будуть мої слова та висловлювання Лариси Антонівни.
Робота біля дошки.
Завдання: учні під диктовку записують речення.
Лариса Антонівна сказала: «Контрольні роботи були перевірені. Учні справилися із завданням. Молодці!»
Аналіз речення.
Завдання: учитель пояснює особливості речення з прямою мовою.
III.Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
Робота з підручником.Колективне опрацювання теоретичного матеріалу.(Параграф 20, с.75).
Робота з дидактичним матеріалом.
Завдання: учитель показує дітям аркуші, на кожному з яких написане речення. Діти в усній формі коментують пунктограми.
Батько питає Юрка: «Як ти прожив сьогодні день?»
Юрко відповів: «Я посадив дерево».
Батько сказав: «Ти добре прожив день».
Микола відповів: «Я сьогодні зайчика намалював».
– «Ти теж добре прожив день»,– сказав батько.
Петрик відповів: «Я сьогодні морозиво з’їв».
– «У тебе втрачений день»,– сказав батько.
Слово вчителя.
– З української літератури ви знаєте, що означають такі жанри, як міф, легенда, казка. Розкриймо словнички «Теорія літератури». Знайдітьмо визначення оповідання. Цей твір написав Василь Сухомлинський. (Учитель розповідає про Василя Сухомлинського).
Робота з підручником.
Вправа 159.
Творча робота.
– Уже, дітки, прийшла зима. Ви чудово створювали висловлювання про осінь. Сьогодні спробуємо усі разом складати речення з прямою мовою про зиму. Почнемо з мене.
Я вирішила у вікно подивитися –
Неймовірним дивом стала чудитися.
Деревце в саду похилилося,
Пухкою білизною воно укрилося.
Учні складають текст про зиму.
Орієнтовний зразок.
«Під подихом вітру сніг спокійно кружляв», – сказав Сергій. «Діток маленьких він забавляв», –добавив Андрій.
«Він і сміявся , і реготав!» – вигукнув Олег.
«Мабуть, пухнастий чогось бажав», – подумала Настя.
Тренувальні навички.
Колективна робота над інтонуванням речень.Учні тренують навички. Закріплюють матеріал, прочитавши пам’ятку у підручнику про особливості виразного читання речень з прямою мовою(с.75).
IV.Фізкультхвилинка
Hände hoch! Руки вгору!
Hände hinab! Руки вниз!
Hände zur Hüfte! Руки на пояс!
Stillgestanden! Струнко!
Sitzen wir. Сідаймо.
Stehen wir. Стоїмо.
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Руками торкнутися підлоги –
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три,чотири – прямо встати –
Будем знову починати.
Руки в боки,
Нахилилися вперед і назад,
І наліво, і направо,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири –
Набираймось сили.
На місці стрибаймо,
Поволі присідаймо.
Піднялися,нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись
V.Закріплення вивченого матеріалу
Творча робота.
Завдання: дописати речення. Потрібно підібрати такі слова, щоб утворилася б рима.Ми спробуємо створити поезію.
1. «Сніг у повітрі літав пухнастий, і веселковий, і вухастий», –захоплено…
2.Вийшла на вулицю стара мати, стала дитину свою питати: «Надворі біла краса, зима …».
3.У сніжному завої зима людей забавля: «Біжіть, дітки, чимдуж до…».
4.«Кригою змерзла вода!» – кричить…
5.«Весело навкруги», – сміються…
6.Хлопчик вихвалявся: « Я у сніжки…»
7.Дитя лепетало: «Мені снігу….»
8. Діти кричали: «Ми Діда Мороза…!»
9.Весело зима гука:»Я вже прийшла, вже…»
10.Зима про себе казку читає: «Хай вітер ще гуляє, хай не…»
11.«Нам не страшна…» – кричить дітвора.
Знайти відповідність.
Завдання: до поданих схем підібрати речення.
1. А: «П!»
2.«П», – а.
3. А: «П?»
А. Андрій питав: «Хто Бабу Снігову качав?»
Б.Старшокласник гукає: «Снігу немає!»
В. «Метелиця нас забавля»,– каже дітвора.
Робота з підручником.
Вправа 160.
VI.Висновки
Фронтальне опитування.
1.Які пунктограми потрібно ставити у реченнях з прямою мовою?
2.Яка різниця між оповіданням та поезією?
VII.Домашнє завдання
Учитель кожній дитині роздає оповідання Василя Сухомлинського. Завдання: виписати речення з прямою мовою.
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com