Урок української літератури у 5 класі


Тема. Складання сучасної української казки.

Мета: розвивати в учнів вміння вільно послуговуватися такими видами мовленнєвої діяльності, як аудіювання,  говоріння, читання, письмо;

формувати світогляд учнів, не нав’язливо давати установки пріоритетних цінностей в  житті, виховувати національно-свідому особистість;

удосконалювати навики логічного мислення, швидкої реакції на поставлені завдання евристичного характеру;

тренувати творчі навики, за поданим планом опрацьовувати зміст казки;

показати силу й красу українського слова.

 

Тип уроку: розвиток мовлення.

Форма уроку: урок творчості, дослідження та роздуму.

Вид уроку: урок-практикум.

Міжпредметні зв’язки: світова література,образотворче та музичне мистецтво, українська мова.

Внутрішньопредметні зв’язки: міфи, легенди.

Теорія літератури: казка, художній образ.

 

Хід  уроку

I.Організаційний момент.Повідомлення теми

(вступне слово, мобілізація уваги, психологічна підготовка учнів до уроку)

      Аутотренінг.

      – Дорогі діти, шановні гості. Нехай кожному із нас година нашої співпраці принесе частку радості.Сьогодні багато хто хвилюється, наприклад, ви, дорогі мої дітки. Тому сядьмо зручно. Гляньмо у вікно. Надворі чудова пора року.

  Осінь спустилась на жовті поля.

                                 Ліс зачарований мріє здаля.

                                 Вітер сердитий  виє й гуде,

  Листя  зірвав  вже осіннє, руде.

Надворі не дуже тепло, а в класі світло та затишно. Заплющте очі. Забудьте про усі клопоти на світі. Повторюйте за мною такі слова.

                                 Сьогодні чудовий день.

                                 Мені весело, легко, спокійно.

                                 Я задоволений собою.

Поверніться один до одного. Усміхніться.

Відкрийте підручники, зошити. Запишіть число, тему нашого уроку «Складання сучасної української казки».

 

II.Повторення вивченого матеріалу

      Робота з малюнками. Гра «Пригадай»

  – Повторимо вивчений матеріал. Я роздаю малюнки лідерам кожної команди, а вам потрібно відгадати персонажа та сказати, з якого він твору.

      Художня паралель (теорія літератури)

Завдання: учитель демонструє учням два малюнки, де на першому зображена лісова трав’яна рослина – неопалима купина (учитель наголошує, що це уривок з легенди «Неопалима купина»), а на другому – ілюстрований фрагмент з народної казки «Правда та кривда».

       Що є спільного між цими малюнками?

       Відкрийте словничок «Теорія літератури» та знайдіть визначення художнього образу.

      Робота зі словником.(Діти зачитують вголос.)

 

III.Мотивація навчальної діяльності, перевірка домашнього завдання

      Демонстрація ілюстрованого матеріалу та предмета як художнього образу

      – Позавчора в Аліни був чудовий настрій. Вона прийшла додому й намалювала простим олівцем сонечко, яке усміхається. Увечері нагримала на неї матуся. Аліна зітерла сонечко гумкою. А тато похвалив її за успіхи. Дівчинці здалося, що вона високо-високо підіймається над землею. Тому Аліна намалювала східці. Наступного дня вона дала однокласникові на перерві списати домашнє завдання, ще й до того одягла нову сукню. Тарас похвалив її за добре серце й красу. Аліні вдома захотілося побачити себе дорослою. Вона намалювала вродливу  дівчину в пишному  довгому вбранні з вишуканою зачіскою.            Малюнок побачила сусідка Галина Миколаївна.  

 – Яка гарна Попелюшка! – сказала вона. – Але їй не вистачає найважливішого.

       – Чого? – питає Аліна.

       – А ти подумай.

       – Галино Миколаївно, з української летератури такої казочки ми не вивчали.

 – Це не дивина. Український народ не склав казки  про   

Попелюшку. Проте ти мала б  вивчати її зі світової літератури.

 –  Ні, Галино Миколаївно, зі світової літератури за новою програмою ми теж такої казочки не вивчали.

Вашим домашнім завданням було прочитати казку французького письменника Шарля Перро «Попелюшка або соболевий черевичок». Скажіть, дітки, чого не вистачає Попелюшці?  (Черевичок)

 

III.Повідомлення мети, завдань уроку

      – Оскільки  український народ такої казки не придумав, сьогодні ми спробуємо її  скласти. Це і буде метою нашого уроку: тренувати ваші творчі навики, будемо удосконалювати вміння логічного мислення, підведемо підсумки наприкінці, а якою ж має бути людина.

       Тепер я задаватиму вам питання, ви ж повинні відповісти. Коли так, аплодуєте, ні – не аплодуєте.

     З української мови ви писали уже твори?

     Складали тексти за планом?

Ми казку теж складатимо за планом. Ознайомтеся з ним. Є  п’ять мікротем.

План

1.Життя сестер з батьками.

2.Приготування до балу. Пишна вечірка.

    А.Хто організував бал, де й навіщо?

    Б.Як готувалися  сестри до вечірки?

    В.Якою Попелюшка була на балу?

3.Боротьба добра та зла.

    А.Злі чари Лихої Долі(Настя не вийшла заміж).

    Б.Мудрі поради Доброї Долі(квіти).

    В.Злі чари Лихої Долі(в очах людей Попелюшка була кволою, брудною та нечепурною).

4.Поневіряння панича. Батькові поради.

5.Перемога добра.

    А.Вельможа зрозумів свою помилку.

    Б.Попелюшка дочекалася нареченого.

 

      – Уявіть, що наш план – то великий будинок.

      – У ньому є вікна? Ваше завдання – вставити їх. Кожна думка, висловлювання, приклад будуть віконечком. Що більше відповідатимете, то краще приймете участь у складанні казки, то більше буде віконечок у будинку.

 

   (Завдання уроку:

1)перевірити в дітей вміння сприймати почуте;

2)формувати навики аргументовано відповідати на запитання проблемного характеру;

3)розвивати творчі здібності: складати речення, кілька речень;

4)повторити особливості казки, а також визначення міфу, легенди, з’ясувати значення художнього образу).

     Гра «Хто швидше».

  – Знайдіть у підручнику й зачитайте визначення казки(с.29).

     – Дорогі дітки, шановні гості, запрошую вас у чарівний світ казки.

IV.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

     Слово вчителя.

     – Жила в одному селищі вродлива-вродлива дівчина.

       Її  стрункій поставі могла б позаздрити навіть перша красуня в світі. Вона тяжко трудилась, виконуючи усіляку роботу. Напевне, різного роду рухи робили її тонку талію ще тоншою. Біле-біле личко обрамлювало гарне, блискуче, кучеряве волосся.

       Вона була особливою. Багатьма рисами вирізнялася з-поміж своїх сестер – старшої й молодшої. Настя була вишуканою. Їй подобалися білосніжні кімнати, вбрання, посуд і навіть білизна.

        Багатодітна бідна сім’я тяжко працювала, щоб заробити на кусень хліба.Тому три рідні сестри вставали ні світ ні зоря, трудилися зранку до ночі. Бувало, Настя так втомлювалася, що ввечері ледве доходила до свого ліжка. Але, незважаючи ні на що, знаходила час і сили, щоб підтримати лад і чистоту в оселі.

        Вдома вона виконувала найбруднішу роботу. Настя годувала свиней, доїла корів, складала дрова, білила хату,  мила посуд, прибирала в кімнатах, і тільки вона, бо тим в хаті ніхто не хотів займатися, щомісяця з грубок та печі вигрібала попіл. Тому в сім’ї і прозвали її – Попелюшка.

        Перегляд відеофрагменту.

       – Подивіться  уривок нашої казки, чим займалася Попелюшка, як відпочивала вона у вільний час.

 

 Дівчина юна працює завзято,

 В дівчині юній роботи багато.

 Скільки тобі ще справ поробити,

 Щоб, моя пташко, могла б ти спочити!

           Хтось обізвався за світлим вікном,

           Б’ється на поміч  тобі крилом –

           Ти не одна, моя пташко,

           Хоч і тобі , може, важко!

           Ти у журбі не одна,

           Ти не журися сама:

           Хтось обізвався за світлим вікном ,

           Б’ється на поміч тобі напролом.

           Друзів багато в тебе!

           Сум і печаль нехай не бере.

           Дівчина юна кудись поспішає,

           дівчину юну робота чекає.

 

          Брала дівчина, брала білизну,

          Йшла до річки прати.

          Прала дівчина, прала білизну

          Несла її до хати.

 

У вільний час старша й найменша сестри любили відпочивали  біля телевізора за чашкою чаю або кави. Настя ж сідала верхи на коня й прямісінько мчала  до лісу. Вона всюди та скрізь вміла помічати красу.

          Сосновий ліс, сніги і тиша,

          І тінь від тіні голубіша.

          Сніги навколо, все сніги,

          Яскраве сонце угорі.

          Ліс Насті тайну відкрив,

          Утішав її, мов дитя.

          Він натруджене серце зустрів,

          Він дав силу їй, радість життя.

Настя часто годувала котика, розмовляла з собакою, ходила біля коня, а сова, яку всі так бояться, зберігаля її скарби. Вона  допомагала і людям.

       Перегляд відеофрагменту.

       Патріотична торбинка з підказкою (торбина жовто-блакитного кольору).

Завдання: дати відповідь на запитання, завершуючи речення.

       – Тепер попрацюйте ви. Вам потрібно дати відповідь на запитання «Чому Настя була особливою?». У цій торбинці містяться підказки. На кожній картці є початок речення. Завершіть його.

 

Настя виконувала найбруднішу …

Вона завжди дбала про лад і чистоту в…

Попелюшці подобалися білосніжні…

У неї була струнка постава, бо вона багато…

Дівчина всюди і скрізь вміла помічати…

Вона любила відпочивати, милуючись…

Україночка любила…

Їй допомагали…

Віконечко

      Творча робота. Гра «Ланцюжок».

      Робота із текстом. Виразне читання.

 

    – Наступний фрагмент нашої казки, подивіться на план, – приготування сестер до балу. Пишна вечірка.

Пограємо у гру «Ланцюжок». Це творча робота.

Завдання.

Вам потрібно в усній формі скласти одне, два речення. Перша команда міркує над тим, хто, чому й де організував бал. Друга  створює висловлювання, як сестри готувалися до  вечірки. У висловлюванні використовуйте українські художні образи, прислів’я, приказки, народні повір’я, звичаї, традиції, слова.

А третя команда має  із казочки французького письменника Шарля Перро зачитати уривок, як поводила себе Попелюшка на балу.

      Перегляд відеофрагменту

Перегляньмо уривок казочки «Попелюшка на балу».

      Слово вчителя

      – Наступного дня після балу багатий юнак вирушив на пошуки своєї нареченої. Настя була на сьомому небі від щастя, наче на світ народилася. Їхній великій радості позаздрила Лиха Доля.

Відкриймо словнички. Знайдімо пам’ятку «Слов’янська міфологія». Скажіть, до якого рівня богів належать сестри, які плетуть нитку життя кожної людини?

    Робота біля дошки.

    Запис у зошит. Слов’яни-язичники вірили,  що дві сестри є богами. На сьогодні  ці міфічні істоти ми сприймаємо інакше. Як розуміємо  лексичне значення слів – Добра Доля? Що означає цей вислів?

 

Доля (Добра Доля) – успіх, радість, везіння, сміх, веселість, добро, натхнення…

Недоля (Зла Доля) – неспокій, зло, сум, горе, біда, самотність, лінь, нерозуміння, непорозуміння…

        Питання проблемного характеру.

        – Як позбутися Недолі, якщо вона переслідує нас? Що для цього потрібно зробити?

(Молитва, церква, психолог).

Усе це робила Настя. Проте не так сталося, як гадалося.

        Слово вчителя.

        – Минуло сім років. Сестри вийшли заміж. Настя залишилася з батьками одна. Чи не всім хлопцям тої околиці подобалася дівчина.Багато хто з них пропонували їй руку і серце. Проте щодня Попелюшка чекала свого нареченого. А роки минали. Мати найпрекрасніше тіло у світі й залишатися нікому не потрібною. Навіщо краса, якщо вона не відчутна?

     Перегляд відеофрагменту.

        Діалог.

 (Зла Доля розуміла, що рано чи пізно  багатий юнак знайде Попелюшку, бо він і справді дуже покохав її. А проти великої любові  зло безсиле. І тому вона вирішила на дівчину наслати злі чари, зробити її негарною та нечепурною).

       Слово вчителя.

       –Наступного дня, як тільки зійшло  сонце і Настя взялася до роботи, Зла Доля знала з ліжка білу-білу постіль, щоб замінити на темну, стару і до того ж брудну. Те ж саме вона зробила із Настею. Недоля одягда її в такі лахміття, що навіть найпроникливіша людина не змогла б упізнати  у ній красуню. «Хто полюбить її такою, тоді цю любов ніхто й ніщо не переможе, навіть я!»

       Гарне, блискуче волосся стало тьмяним, було немите,ніжний запах її тіла не відчувався. Навіть собака, яка багато років прожила у їхній сім’ї, не могла звикнути, інколи гавкала на неї, забувши, що це вона.

      Щодня Попелюшка мила личко, проте ставало воно брудним, споліскувала волосся, але залишалося воно немитим, стелила білу постіль, вона ж перетворювалася на чорну. В очах людей дівчина завжди була негарною та нечепурною.

      Евристична бесіда.

 

      Слово вчителя.

      Добра Доля вирішила допомогти Насті, дати їй добру пораду.

     

      – Щоб недоля зникла б, – сказала вона, – посади й вирости на своїй грядці зоо квіток червоних троянд, походи по болотах й зірви в непевних місцях, де будь-якої миті може засмоктати тебе драговина, 300 білих лілій. А  ще назбирай 300 квіток цвіту сон-трави. Ось тоді і зникне Недоля – я служитиму тобі.

    Знайти відповідність.

 

     1.Троянди                        А.Розум і мудрість

     2.Лілії                                Б.Краса та здоров’я

     3.Сон-трава                     В.Добро(чистота душі й тіла)

 

(Відповідь:1 – Б; 2 – В; 3 – А)

      Завдання проблемного характеру.

 – Настя в очах людей втратила красу, здоров’я. Та й роки  минали. Від чого Добра Доля хотіла застерегти Попелюшку?

(Орієнтовна відповідь учня. Людина завжди у будь-якій ситуації, скільки років їй не було б повинна дбати про себе. Навіть некрасиві зобов’язані намагатися бути вродливими.Скільки  зла не зустріла б людина, якою  мірою не зневірилася б, має залишатися доброю.А розум і мудрість  їй у цьому допоможуть. Вирощувати, знаходити, збирати квіти означає завжди залишатися вродливою, доброю та мудрою.Такою Попелюшка й була.)

      Слово вчителя.

       – Скоро казка мовиться, та не швидко справи робляться. Багатий пан ніяк не міг знайти своєї нареченої. Ще як вперше вирушав на пошуки, батько давав синові пораду.

       Не слухав син батька. Де був розкішний будинок, туди заходили багачі, а незавидні хати оминали. Аж раптом на дорозі юнак почув пісню, яка линула з вікон бідної оселі. То співала Попелюшка.

        Паничу припала до серця пісня. Незнаної краси видалася  вона йому. І була до болю такою рідною. Десь він чув цей голос. Проте де? Заможний юнак уже  й переступив поріг хати, проте передумав, не зайшов, бо була, хоч і чепурна, але надто бідною.

 

       Робота із фразеологізмами, вибіркова робота.

Завдання: вибрати прислів’я.

       – Що радив батько свому синові?  Виберіть українське прислів’я, зачитайте.

 

             У бідності свої скарби.

             Справжня краса завжди непоказна.

             Друзі пізнаються в біді.

             Чужі гроші не гріють

      

      – Чого хотів навчити батько?

       Слово вчителя.

       – Через сім років вдруге  багач зі своїми вірнопідданими вирушає на пошуки. І батько знову ж його доганяє, за рукав хватає,  сина любого повчає .

       – Цього разу, на вашу думку, син послухав батька?

       – Чому ні?  (Бо одна із ознак казки – трикратне повторення).

       Слово вчителя.

       – Удруге переступає багач поріг Настиної хати. У цей важливий для її життя  момент Недоля наслала на дівчину таку тяжку недугу, що підвестися їй було несила.

Коли вельможі увійшли в будинок, Попелюшка лежала на брудній постелі. Немите жирне волосся закривало її, напевно, немите обличчя. На ній була стара порвана кофта і широкі панчохи, до того ж занадто великі, не по розміру. І все це було жахливим  видовищем.

         – Ні, це чудовисько не може бути  моєю нареченою, – сказав панич. – Адже дівчина  на балу була такою прекрасною!

І вельможа з огидою відвернувся й пішов, навіть не примірявши черевичок.

       Робота із фразеологізмами, вибіркова робота.

Завдання: вибрати прислів’я.

        – Що на цей раз радив батько своєму синові?

                У бідності свої скарби.

        Справжня краса завжди непоказна.

        Друзі пізнаються в біді.

        Чужі гроші не гріють.

        Слово вчителя.

        – Відтоді минуло ще сім років. І всі пошуки були марними.

 Він утретє вирушає в дорогу. А батько знову за рукав хватає, до сина мудрими словами промовляє: « Ти знайдеш щастя тільки тоді, коли у чорному побачиш біле, у зрілості вгледіш юність, а вночі знайдеш день».

        Цього разу син вирішив послухати батька. Він розумів, що тепер йому прийдеться заглядати в обличчя не надто юних дівчат. Та міліонер ладен був уже приглянутися на хвору, кволу, немічну, зрілу, гарну й невродливу дівчину, а той жінку. Коли б то справа була  лише у красі та багатстві, він давно її знайшов би.

Ішов пан не туди, де скачуть,на бали, а де плачуть, не де розкошують, а хто в біді пробуває, не до багачів, а до бідняків.

        Утретє переступив  пан Настиної хати. Цього разу не відвенувся від її брудного личка та лихої дранки. І вперше за багато років промовив: «Чи не була б ваша ласка приміряти цей черевичок!» Як же здивувався пан,коли вона з внутрішньої кишеньки вийняла такий же другий.

        – Як довго я тебе шукав, моя наречено!

        – А я рівно стільки часу тебе чекала.

       Тої ж миті Зла Недоля зникла.
       До Попелюшки підійшла  Добра Доля. Вона кинула на плечі, поділ її сукні багато квітів, які збирала й вирощувала Настя 21 рік.

І тут її вже немолоде обличчя засяяло незрівнянною красою, до неї повернулася молодість, дранки перетворилися у вишукану сукню, волосся заблищало в гарно укладеній зачісці. А тіло окропилося такими парфумами, яких не придбаєш у жодній крамниці світу. Лише тоді панич у чорному побачив біле, у зрілості вгледів юність, а вночі знайшов день.

       От і казці кінець. А хто слухав, молодець.

V.Закріплення вивченого матеріалу

      Тестування відкритої форми

      – Складений нами твір є казкою, бо в ньому  наявна

фантастика (розмова двох сестер, що плетуть нитку життя кожної людини, злі чари…);

      – трикратне повторення,

      – достовірні події про історичних персонажів;

      – боротьба добра та зла;

      – уявлення наших предків про будову всесвіту;

      – щаслива кінцівка;

      – особлива манера оповіді – уповільнений темп читання.

VI.Узагальнення та систематизація вивченого

       Висновки.Відповідь учня на тему «Чого навчила мене казочка?»

      1.Якою має бути дівчина в житті? А хлопець? (Попелюшка довго-довго чекала свого нареченого, а  справжній чоловік досягав мети.)

      2.Чи варто слухати батьків?

      3. Щоб Недоля не була б поруч з нами, нам потрібно що робити щодня, щонеділі, усе життя?

      Виберемо настрій (зображення-ілюстрація  «Обличчя людей з різними настроями»).

Домашнє завдання

     Слово вчителя.

     Галстуки (діти мають пояснити, чому  в них галстуки жовто-блакитного кольору).

     – Я хочу вам задати домашнє завдання на наступний раз, на  цілий рік й на все життя. Напишіть зв’зне висловлювання, а чого навчила вас казочка. Оскільки наша держава знаходиться у скрутному становищі, моліться за неї. Бо ваші молитви Господь почує. Й усе життя залишайтеся веселими, щоб у вас завжди був настрій, який  ви обрали согодні.

     Хай вам щастить, любі дітки!

     На цьому наш урок закінчений. До побачення!